(Oversettelse
frafransk
til norsk v/
advokat
Lars E. Mørk.:)
EUROPARÅDET
DEN EUROPEISKE
MENNESKERETTIGHE,TSDOMS
STOL
ANDRE AVDELING
I HENHOLD
TIL GAMMEL
ORDNING
SAK STANGU OG SCUTELNICU
MOT
ROMANIA
(Sak
nr. 53899/00)
DOM
STRASBOURG
3l
januar
2006
(......)
FAKTUM
I. SAKENS
OMSTENDIGHETER
)
A. Den
omtvistede
artikkelen
9. Klagerne,
som er
journalister
r Monitorul
i Iasi,
publiserte i
utgaven
av
27.mai 1997 en
artikkel
med tittelen
"Dejeus
(innenriksministeren)
øks
treffer
Copouhøyden.
Avgang
i Iasi-
politiets
ledelse
",
og
hvis undertittel
var
"Oberst P.S. er
ikke lenger
politimann. Har han
manipulert
milliarder?".
Aftikkelens
innhold er som
følger
"I
henhold
til visse
kilder i
politiets
generalkommisariat har Oberstløytnant
P.
S., avdelingssjef
i
etterforskningsavdelingen
ved
politiet i lasi, sluttet
i sin stilling.
Vi
presiserer
at
P. S, var tillagt
ansvaret
for de viktigste
aktivitetsområdene
i
politiet
i lasi,
nemlig kriminalavdelingen,
økonomiavsnittet
og
rettsavdelingen
etc.
I henhold
til de samme
kildene avgikk
Oberstløytnant
P.
S.
i
går
og avstod
det vis fra sin
politikarriere.
Flem til sist
høst ledet
P.S. fylkeskommisariatet
i
politiets
brigade
for bekjempelse
av korrupsjon
og
smugling.
Ettersom
han utmerket
seg ved
kompleksiteten
i de saker
han behandlet
("Schrotter",
"samuel
Frenchel",
etc),
pådro
P. S. seg den
lokales
presses
oppmerksomhet.
Han var blitt
en
kontroversiell
tjenestemann
fordi hans hustru, dommeren,
hadde truffet avgiørelser
i flere
av
sakene
som
han hadde behandlet.
Utnevnelsen
av ham til
avdelingssjefi
etterforskningsavdelingen
var en de
facto degradering.
Årsakene
til at
P. S.
gikk
av
fi'a etterforskningsavdelingen
er ikke
kjent for
øyeblikket.
Offisielt
holder
hans overordnede
det mot
harn at han "har
hatt srnå
resultater å vise til
i sitt arbeide".
Imidlertid er
hans
innblanding
i
visse
affærer
godt
kjent
for ledelsen i
politiets generalkommisariat.
Dessuten
er den avgåtte
sjefen
for "bekjempelse
av kotrupsjon"
i følge visse
kilder
i
politiet
mistenkt
for å
ha vært
med
å stifte
Moldova bank
ved å
ha investeft den enorme
sum av ca.
1,5 milliarder
lei,
dvs. 5%
av verdien
av aksjene.
Hans overordnede
prøver
å finne ut av
hvilken sum
P. S. reelt hadde
til
hensikt å
investere
i
denne
banken og
nøyaktig
hvor den
kom fra. At
politirnannen forsøker å
tilbake
en
del av aksjene
i denne
banken ble
et vis bekreftet
av E. C.,
president
i
handels og
industrikammeret
i lasi. "Jeg
diskuterte
med P. S. vedrørende
opprettelsen
av denne
banken og
spurte
om
hans råd som økonom.
Vi
kom til den
konklusjon at
vi ville
investere noen millioner,
i henhold
til
våre
midler", bekreftet
E. C. sotn
vitne"
10. Artikkelen
hadde
med et fotografi av
P. S. med
teksten: " Oberstløytnant
P.
S.
ledet den viktigste
avdelingen
i
fu
lkespolitiet".
RETTSANVENDELSE
(.....)
(...)
B. Domstolens vurdering
40. Domstolen
minner om
sin etablerte
praksis
hvoretter
pressen
spiller en essensiell
rolle
i et demokratisk
samfunn:
Selv om den
ikke
utover
visse
grenser,
som
først og
fremst har med
beskyttelsen
av
ryktet
og
rettighetene til
tredjemenn,
påligger
det den
ikke desto
mindre å
kommunisere
informasjon og
ideer angående
ethvert
spørsmål
av
generell interesse, herunder
det som angåtr
virkemåten
og
administrasjonen
til den
dømmende
makt, alt
mens den
ivaretar sine
plikter
og
sitt
ANSVAI.
41. Vilkåret
om
"nødvendighet
i et demokratisk
samfunn"
pålegger
Domstolen
å
bestemme
om en
omtvistet
innblanding
har som bakgrunn
et
"tvingende
samfunnsmessig
behov".
De kontraherende
stater
nyter av et visst
rom for skjønn
når
det
gjelder
å bedømme
om eksistensen
av et slikt
behov,
men denne
går
i hop med en
europeisk
kontroll
både med
loven og avg1Ørelsene
som
anvender den,
også når de
er
avsagt
av en
selvstendig domstol.
42.I utøvelsen av
sin myndighet
til å
kontrollere
domstolen
vurdere
den
omtvistede
innblanding
i lyset
fra
alle
sakens omstendigheter,
herunder
innholdet av
de
påklagede
utsagn
og konteksten
de
hører hjemme
i. I særdeleshet
påligger
det den
å
bestemme
om
restriksjonen
friheten
til å
ytre
seg
var forholdsmessig
til det
etterstrebede
legitime
formål
"og om de
grunnene
som
Høyesterett
påberoper
for å
begrunne
den
var
"relevante
og tilstrekkelige"
(se
M. A. Perna mot
Italia
(
GC)
nr.
48898199,
$
39, CEDH
2003
-Y
ogCumpana
og Mazare
mot Romania
(GC)
nr.
33348196,
$$
89-90,
17.12.2004).
43.I det
foreliggende
tilfelle er
det ikke omstridt
at dommen
mot
klagerne i Høysterett
til
å betale erstatning
til
de fornærmede
sivile
parter
utgjør
"en innblanding
fra den
offentlige
myndighet"
i klagernes
rett til
ytringsfrihet.
Spørsmålet
stiller
seg om en
slik
innblanding
kan rettferdiggjøres
grunnlag
av
andre avsnitt
i artikkel
10.
44.
Domstolen
anser, noe som
for
øvrig
ikke har vært
omtvistet
i
saken,
at
innblandingen
var
"i henhold til
lov" idet dommen
baserte seg
artiklene 998
og999
om sivilrettslig
rettsbruddsansvar
i Sivillovboken,
og at
den forfulgte et
legitimt
formåI, nemlig "beskyttelsen
av tredjemanns
rettigheter, spesielt
ryktet til
hustruen S.
45.
Domstolen
imidlertid
verifisere
om denne
innblandingen var
rettferdiggjort
og
"nødvendig i et demokratisk
samfunn".
46.Den
noterer først at
den
påklagede
artikkelen
angikk et tema
med
generell
interesse
og med
særlig aktualitet
for det
rumenske samfunn,
nemlig
påstått
korrupsjon
hos
høyere
funksjonærer
i
politiet
og
den dømmende
myndighet.
47.
Domstolen
minner om at
grensen
for tillatt
kritikk er, som
for
politikere,
videre
for
funksjonærer
som utøver
sine offisielle
funksjoner.
Imidlertid
kan man bare
si at
funksjonærer
bevisst
utsetter
seg for en slik
nøye
kontroll av sine handlinger
og
gester
pånøyaktig samme
vis
som
politikere
og behandles
lik linje med disse
når det
dreier seg
om
kritikk av deres
adferd. Hva
mer et,
funksjonærer og
spesielt
dommere,
grunn
av sin
plikt
til tilbakeholdenhet,
for å
kunne utføre sine
verv nyte
tillit
fra offentligheten
uten å
bli unødvendig
forstyrret.
Det
kan
derfor
vise seg
nødvendig å
beskytte
dem mot
fornærmende angrep
mens de er
i
tjeneste
(Janowski
mot
Polen)
(GC),
nr.25716194,
$
33
CEDH
1999
-I).
48. Selv
om
klagerne
i det foreliggende
tilfelle,
i kraft av den
rolle som er
tillagt
pressen i et demokratisk
samfunn,
hadde
plikt
til å alarmere
offentligheten
om
antatte
feilanvendelser
av den offentlige
myndighet,
innebærer det
å rette direkte
anklager
mot ektefellene
S. en
forpliktelse
for dem
til å skaffe
et tilstrekkelig
faktisk
grunnlag
for det
de har skrevet.
49.På dette
punkt passer
det å
minne om
at
garantien
for
journalister
i artikkel
10 er
underlagt
vilkåret
om at de
interesserte
pafter
handler i
god
tro
med hensyn
til å bringe
frem
eksakt
og troverdig
informasjon
i henhold
til
journalistisk
etilrk
(Cumpana
og
Mazare, sitert
foran,
$$
101-102).
50.
Rett nok
var klagernes
utsagn
først og
fremst formulert
i en spørrende
form,
noe
som
kunne
gi grunn
til
å tenke at
det
ikke dreide seg om
mistanke
om korrupsjon
i
forhold
til P. S.,
men når
man undersøker
utsagnene
i lys av
hele artikkelen
fremgår
det
at de var
faktiske utsagn
og at
klagerne
hadde til
hensikt å kommunisere
et
budskap
til den offentlige
opinionen
som
var
lite
tvetydi
g
(se,
mutatis mutandis,
CumpanaogMazare,fotansiterl,
$
100 ogPerna,foransitert,S
T),nemligatP.
S.
sannsynligvis
hadde behandlet
flere saker
i samarbeide
med
hustruen og at
hadde
de til
hensikt å
investere
en betydelig
sum
penger
i en
privat
bank.
51. Men
Domstolen
konstaterer
at under
sakens behandling
for de interne
domstolene
gjorde
klagerne
ikke
noe tidspunkt
forsøk
å bevise
eksistensen
av et faktisk
grunnlag for deres
skriverier.
Tvert i
mot har de etter
rettsmøtene
den 12.02.
og den
I 9.03.1998
vist seg
ganske
uinteressert
i
saken,
idet de
uteble fra senere
rettsmøter
i
førsteinstansdomstolen
i Iasi.
De har
likeledes
alle
stadier
i
prosedyren
unnlatt
å
fremlegge
det
minste bevis
som
kume underbygge
deres
påstander.
52.I den
grad
klagerne
påberoper
seg at
det var
grunn
av
kildevernet
at det var
umulig
for dem
å fremlegge
bevis,
presiserer
Domstolen
at klagernes
plikt
til å
fremskaffe
et solid
faktisk
grunnlag for de omtvistede
påstander
ikke
noe som
helst
vis
innbar en
forpliktelse
til årøpe
navnene til de
personene
som
hadde
gitt
de
opplysningene
som
artiklene
var basert
(se,
mutatis
mutandis,
Cumpana og
Mazare,
foran sitert,
I
106).
53.
Domstolen
bemerker
likeledes at
klagerne
i
sitats
forrn
gjentok
det
som
visepresidenten
i handelskammeret,
E.
C.,
hadde sagt
om P. S.' deltakelse
i
stiftelsen
av
Moldova
Bank
("Vi
kom til den
konklusjon at
vi ville investere
noen
millioner,
i
henhold
til våre
midler",
$
t herover).
Men
i
sitt
vitnemål
for førsteinstansdomstolen
benektet
E. C. bestemt
å ha sagt
dette.
Påstandene om
P. S.'
planlagte
investering
ble
heller
ikke bekreftet
av
noe som helst
annet bevis,
slik at
Domstolen er
ikke overbevist
av klagernes
argument
om å ha
vær1 i
god
tro.
Tvert
i mot anser den
at når de
gientok
utsagn tillagt
tredjemenn,
skulle
de
ha
utvist
en større
strenghet
og en viss
tilbakeholdenhet
(se,
mutatis
mutandis,
Stangu mot
Romania,(besl.),
nr.57551/00,
09.1
1.2004).
54.
Som
følge av
fravær av
god
tro og
faktisk
grunnlag,
og selv om
den omtvistede
artikkel
har sammenheng
med en
videre debatt som
er
svært aktuell
for det rumenske
samfunn,
nemlig
korrupsjon
av offentlige
tjenestemenn,
tror
ikke domstolen
at man
kan se
i klagernes utsagn
uttrykket
for
"
en
dose overdrivelse"
eller "provokasjon"
som det
er tillatt
å
gSøre
bruk av
i
utøvelsen
av
journalistisk
frihet
(se,
mutatis
mutandis,
Dalban mot
Romania
(GC),
nr. 28114195,
$
49, utvalg
1999
-
VI).
55.
Domstolen
noterer at Høyesteretts
resonnement
først og
fremst hviler
konstatering
av
en ikke-økonomisk
skade
hos fornærmede
grunn
av de
omtvistede
skriverier.
Klagerne
kan bare
påstå
at domstolens
anførte
motiver
ikke var
tilstrekkelige,
og
lenge de
selv har unnlatt
å
legge frem
for
domstolene
argumenter
og bevismidler
som støtter
dette,
har
de
fratatt
de nasjonale
dommerne
muligheten
til å
vurdere,
med kjennskap
til alle sakens
omstendigheter,
om det
har
skjedd
eller
ikke en
overskridelse
av
grensene
for tillatt
kitikk
(se,
mutatis mutandis,
Cumpana og
Mazare,
foran
siteft,
$
i07).
56.
Tilslutt
fremhever
Domstolen at erstatningen
klagerne ble dømt
til å betale
til
ektefellene
S.
var relativt
beskjeden,
nemlig et
beløp tilsvarende
831
Euro til hver
av
de
fornærmede.
(..
..)
57.
Men
henvisning til det
rom
for skjønn som
de kontraherende
stater
har i slike
tilfeller,
anser
Domstolen
i lys av sakens
omstendigheter
at den
sivilrettslige
dommen
mot
klagerne
ikke var uforholdsmessig
i forhold
til det
etterstrebede
legitime formålet,
og
at den
påklagede innblanding
derfor
kan
passere
som
"nødvendig i et demokratisk
samfunn".
58.
Av denne
grunn
har det
ikke skjedd
brudd
Konvensjonens
arlikkel
10
(.....)
(OSLO,
den
24. mars
2006/LEM
)